Noget af det smarteste ved et godt program, der kan tage sig af flådestyring er live tracking. For en administrator af flåden er det skønt at kunne få et overblik over hvor flåden befinder sig. Det er dejligt at kunne sidde foran en skærm og med det samme vide, hvor alle lastbiler eller biler i flåden befinder sig. Det kan der også være mange fornuftige grunde til. Det gør det langt nemmere når man skal give nye opgaver og nye ture til sine chauffører. Det er dog ikke altid kun når man skal se på live tracking af flådestyring, at det kan være godt at have et system til tracking. For ofte vil man også få brug for at kunne gå tilbage i tiden. Måske er en chauffør begyndt at holde nogle lidt mærkelige pauser. Det kan også være, at en chauffør kører uden for ruten meget ofte. Uanset hvad der er grunden kan det være nødvendigt at følge op på en chauffør. Det er altid en vigtig faktor når man har med flådestyring at gøre. Her kan man gå ind og hente tidligere data med flådestyring, hvilket er en stor fordel.
Stikprøver er en vigtig del af flådestyring
Når man holder øje med flåden er det selvfølgelig altid vigtigt, at det ikke skal virke som om, at man er konstant mistænkelig. Det kan virke ubehageligt for medarbejderne. Nogle vil måske med det samme tro, at de er under anklage for noget. Det behøver dog slet ikke være tilfældet. For når man står for flådestyring er det selvfølgelig vigtigt at tage nogle stikprøver. Disse stikprøver kan for eksempel bestå i, at man dagligt tjekker op på en tilfældig chaufførs rute. Så kan man gå i dybden med at se hvor chaufføren har kørt henne, hvor lange pauser vedkommende har kørt og hvor lang tid det tog at komme tilbage.
Alle disse informationer skal stemme overens med hvor lang tid det burde tage at køre den pågældende leverance. Det er her, at digital flådestyring bliver rigtig smart. For hvis alt ser fint ud kan man hurtigt gå videre til de næste opgaver og så kan man gå tilbage til opgaven dagen efter med at lave en ny stikprøve. Man skal nemlig altid huske, at man ikke kan tjekke alle chauffører hver dag. Det kræver slet og ret for mange ressourcer, som man ikke har hvis man arbejder inden for flådestyring.
Med flådestyring kan du eksportere rapporter
Hvis du skal konfrontere en af dine chauffører med nogle mærkelige tendenser i vedkommendes rute kan du have beviser med til mødet. Du kan nemlig trække nogle rapporter, som giver et konkret og specifikt billede af hvor chaufføren har været. Så kan du meget hurtigt referere til nogle særlige punkter på ruten, som du finder problematiske. Så kan du høre hvad chaufføren har at sige til den flådestyring du foretager. Af og til kan der selvfølgelig være en god grund til, at ruten virker mærkelig og det er man nødt til at anerkende.